Gegroet, de vakidioot op de vakbeurs

Als het goed zit, ben jij als vakidioot toch enkele keren per jaar op een vakbeurs te vinden. De vakbeurzen in onze landen hebben zich dan ook gespecialiseerd in het informeren en inspireren van de woonprofessional. En toch zien we een verschuiving in beurzenland, niet voor niets zien we de grote beurzen van vroeger wegvallen omdat ze niet zijn meegegaan.

De oude inkoopmanieren brokkelen stilaan af, de meeste merken hebben al een B2B webshop waar je up to date informatie krijgt van de fabrikant over het assortiment en de leverbaarheid. Al dat bezoeken en rondneuzen lijkt alsmaar minder interessant hoor ik u denken. Weer een dag dat ik niet in mijn bedrijf kan zijn. Laat mij u meenemen in de redenen dat een vakbeurs een toegevoegde waarde is voor uw bedrijf:

  1. up to date blijven van de tendenzen

Het is een cliché, ik weet het, maar een vakbeurs is de moment om geïnformeerd te worden over de trends en tendensen van uw vakgebied. Zeker nu het online leven alsmaar grotere aandelen inneemt in ons dagelijkse werk is het belangrijk op de hoogte te blijven van deze evolutie. Als ik in België bij winkels kom, tref ik nog vaak een aversie tegen online. Niet alleen de op zich staande webshop krijgt het als negatieve concurrent dan stevig te verduren. Sommige winkels hebben zelfs geen website waar ze hun klant op kunnen inspireren en informeren. De Belg spendeert gemiddeld 6,5 uur aan internet per dag, dat zou op zich toch al een reden moeten zijn voor een bedrijf om goed zichtbaar te zijn. In Nederland heeft deze evolutie al een grotere vlucht genomen, de Nederlander is ondertussen zelfs al 8,5 uur per dag op internet te vinden. Hier hebben dan ook 97% van de bevolking al toegang tot internet, waar dat in België nog op 89% ligt. Het Belgische online landschap zal zeker in de komende jaren het Nederlandse gebruik gaan bijbenen, zorg jij als ondernemer dat je mee bent?

2. Inspiratie voor presentatie

Het is dé moment voor fabrikanten om de beursbezoeker te inspireren. Natuurlijk ben jij als bezoeker niet in elke stand geïnteresseerd. Vaak krijg ik in winkels te horen: ‘wij zijn trouw aan onze merken” en gelukkig maar! En toch kan het gras mooier groen zijn aan de overkant. Kijk uw ogen uit op de verschillende stands in de presentatie van producten. Ook al heeft u al een fabrikant van servies, misschien heeft zijn concullega wel een erg leuke manier om zijn servies te presenteren. Doe er uw voordeel mee in uw eigen bedrijf!

3. Ontdek nieuwe merken

De wereld wordt gevormd door de jonge generatie, dat is de richting die we met z’n allen opgaan. Zorg dat je bij je voorbereiding voor je bezoek altijd enkele jonge ontwerpers of bedrijven op je bezoekerslijstje zet. Zo blijf je vooruitkijken en jezelf inspireren, tenslotte ben je daarvoor op een beurs. De gemiddelde verkooptermijn van een merk ligt tussen de 4 en de 6 jaar. Hier gaat het dan niet over jouw basis merkenpakket maar de schil rond je basis. Zorg dat je dus op de hoogte blijft van wat er verandert in de merkenwereld en blijf voor jezelf een beeld houden welke richting je op wilt gaan met je winkel.

4. Ontmoet je mede-ondernemer

Ik moet jou niet vertellen dat een ondernemer nood heeft aan het sparren met andere ondernemers, ook al zit je al 20 jaar in het vak, ervaringen uitwisselen met een andere vakidioot kan je net even die sparkel geven die je niet zag. Een vakbeurs is een perfect moment om de koppen eens bij elkaar te steken tijdens een kop koffie of ‘s avonds tijdens de borrel in het restaurant. Deel je doelen met elkaar en deel de beren die je op de weg ziet lopen. Misschien heeft hij of zij wel een super goede tip voor je!

5. Omdat wij er zijn

Hahaha! Nee, ik ga je hier niet mijn merken voorstellen… ik heb het over jouw sparringspartner bij uitstek, de verkoopagent. Wij kijken mee in heel veel keukens zowel in de fabrikanten als in de winkelkant. Een goede relatie met je verkoopagent betekent ook dat je een goed gesprek kan voeren. Misschien een tip over je social media gebruik of een beetje hulp bij de styling van je merken. Maak ons deel van jouw evolutie en laat ons samen groeien!!

Indra Stas

eigenaar Stas Home Déco

Op welke vakbeurs zie ik jou dit najaar?

Ik ben aanwezig op de volgende beurzen:

  • Trendz Gorinchem 26,27 & 28 augustus met het merk KnitFactory
  • Show-Up Amsterdam 2 & 3 september 2018 met de merken Knit Factory & Epos of Sweden
  • Maison & Objet Parijs 7-11 september 2018 op de stand van Dyreskinn Hal8 stand B31
  • Wander Sint-Niklaas 16 & 17 september 2018 met de merken Knit Factory, Epos of Sweden en Dyreskinn

Laat het me even weten!

 

Groet,

je verkoopagent – vakidioot – sparringspartner

Indra Stas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *