Een agent, regelt die het verkeer of zo?

Voor de zakelijke contacten onder mijn lezers, is het vast al wel duidelijk wat een agent doet. Maar ook veel consumenten komen ons ontdekken en daar krijg ik nogal eens de vraag: wat doe jij nu eigenlijk? Tijd dus om eens wat verduidelijking te geven!

Wat is een agent?

Als agent ben ik een verlenging van een merk of bedrijf. Ik ben het aanspreekpunt voor de zakelijke klant in een bepaald gebied. Hierbij zorg ik dus voor de verkoop bij bestaande klanten, prospectie van nieuwe klanten, opvolging van contacten, enz. Mijn werkgebied is Nederland en/of België. Dat ligt per merk en per bedrijf anders. Ook het type klant kan verschillen. Zo kan het zijn dat een bedrijf van oudsher al bepaalde klanten zelf opvolgt en dit ook zo wilt blijven doen in de toekomst.

Doe jij dat in je uppie?

Ik ben inderdaad alleen op pad, vaak vergezeld van een leuke stagiaire. Zo is het gezellig, leren zij hoe je klanten benadert en heb ik hulp met de spulletjes. Mijn regio is in focuszones opgedeeld, waardoor het momenteel gewoon haalbaar is om het alleen te doen. Hopelijk kan ik dat in de toekomst natuurlijk wel uitbreiden. Ik rij graag met de auto en dat is wel nodig als je zo een uitgebreid gebied hebt. Toch is het altijd een sport om zo weinig mogelijk kilometers op de teller te zetten, want ook mijn busje heeft natuurlijk dorst!

Stas Home Déco

 

Welke klanten bezoek jij zoal?

Dankzij mijn zeer gemixte aanbod in merken, kan ik bij heel veel type klanten terecht. Het grootste deel van de klanten zijn interieurbedrijven en dan vooral winkels, maar ook architecten en stylisten kunnen bij mij terecht. Verder bezoek ik kookwinkels en modewinkels voor delen van assortimenten. Ook bij groencentra kan ik vaak terecht met mijn assortiment. Zo blijft het gewoon altijd leuk en afwisselend.

 

Wat doe je dan voor een klant?

Bij de eerste kennismaking is het natuurlijk de merken voorstellen en met de klant bepalen welke merken of assortimenten er bij hen kunnen passen. Soms vinden klanten maar 1 onderdeel interessant, soms meerdere merken. Ik stel hen het assortiment voor en neem hun bestelling op die ik later aan de fabrikant doorgeef. Ik blijf altijd het aanspreekpunt van de klant, ook bij problemen. Dit is niet alleen handig voor de klant, maar ook voor de taalbarrière die er soms is. In de loop van de tijd zorg ik dat de klant op de hoogte blijft van nieuw assortiment of aanpassingen, help in hen op beurzen, kan ik ingehuurd worden voor winkelstyling of een klanten interieuradviesdag en nog zoveel meer. De dienstverlening is dus best breed.

ShowUp beurs stand Knit Factory

Hoe bepaal je je assortiment?

Dat pas ik eigenlijk op mijn eigen smaak aan, want ik werk graag met merken en artikelen die mij ook interesseren. Vandaar dus dat je bij mij enkel artikelen treft die ik zelf ook in mijn interieur of leven zou gebruiken. Gezamenlijk vallen ze onder een stoere en vaak Scandinavische stijl in het midden segment.

Lyon Béton lage loungestoel & Plus

Knit Factory interieur assortiment voorbeeld

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *